Strona główna → Laboratoria Przyszłości - Wykorzystanie sprzętu

Laboratoria Przyszłości - Wykorzystanie sprzętu

Laboratoria przyszłości

za rok szkolny 2024/2025

 

Nasza placówka kontynuuje realizację programu „Laboratoria Przyszłości”. Zakupiony sprzęt był wykorzystywany na obowiązkowych zajęciach, zajęciach dodatkowych, w świetlicy szkolnej, na wycieczkach oraz w trakcie różnego rodzaju akcji prowadzonych na terenie szkoły.

Sprzęt nagłaśniający wykorzystywany był w trakcie uroczystości szkolnych, a aparat fotograficzny pozwolił na ich dokumentowanie.

Na zajęciach z techniki uczniowie korzystali ze sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Rozwijali swoje umiejętności i zdolności oraz uczyli się korzystania ze sprzętu gospodarstwa domowego.

         Maszyna do szycia - jak się z nią zaprzyjaźnić?

Uczniowie zostali zapoznali się z elementami maszyny do szycia, podstawowymi zasadami szycia i obsługi.  Poznali podstawowe rodzaje ściegów takich jak: kryty, owerlokowy, ozdobny, prosty czy zygzakowy, nauczyli się jak nawlekać nić na igłę w maszynie, wymieniać dolną szpulę.  Uczennice z klas 6 uszyły torby z różnych materiałów, które były ozdobą na korytarzu szkolnym z okazji Dnia Ziemi.

   

         Sprzęt gospodarstwa domowego – czy będzie w życiu mi potrzebny?

Wśród zakupionych sprzętów, które oglądali uczniowie znajdują się: czajnik elektryczny, mikser, blender z potrzebnymi do niego akcesoriami, robot planetarny, kuchenka elektryczna. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z instrukcją obsługi wyżej wymienionych sprzętów oraz bezpiecznym posługiwaniem się nimi w codziennym życiu. Najczęściej posługiwali się czajnikiem elektrycznym przygotowując herbatkę oraz deser.

         Wykonując prace praktyczne uczniowie posługiwali się pistoletem na klej, co ułatwiło im wykonanie pracy.

         Skrzynki narzędziowe:

Uczniowie klas 5 podczas zajęć zostali zapoznani z narzędziami, które znajdują się w skrzyniach narzędziowych. Poznali narzędzia potrzebne do wykonywania codziennych prac: metrówka, młotek, piła, tarniki, obcęgi, wkrętaki, papier ścierny, imadło, strug oraz piła do metalu, nożyce do blachy, pilniki, szczypce, wkrętaki. Uczyli się mierzyć za pomocą miary zwijanej oraz miary składanej. Uczniowie zostali zapoznani z bezpiecznym korzystaniem z wyżej wymienionych narzędzi.

       Klocki CLICS w świetlicy szkolnej

Jedną z ulubionych form spędzania czasu wolnego w świetlicy szkolnej były zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków clics. Pozwalały one na tworzenie z prostych elementów niezwykłych budowli. Oferowały uczniom niekończące się możliwości wspólnych rówieśniczych zabaw.

 

           Aparat fotograficzny

      Podczas dokumentowania realizacji warsztatów przeprowadzonych na zakończenie projektu „Zielono mi, czyli STEAM w edukacji matematyczno – przyrodniczej. Jak trafić do kosza? Odpady w naszym życiu”.

Projekt uświadomił uczestnikom rolę, jaką odpady odgrywają w naszym życiu oraz jak możemy nimi zarządzać w sposób ekologiczny.  Uczestnicy nauczyli się o segregacji i minimalizacji odpadów oraz przeprowadzili eksperymenty związane z rozkładem śmieci, aby zrozumieć ich wpływ na środowisko. Dowiedzieli się, ile wytwarzają odpadów rocznie oraz porównali je z danymi statystycznymi. Młodzież przedstawiła eksperyment z kompostowaniem – stworzyli model kompostownika, dowiedzieli się, co to jest kompostowanie, jakie odpady można kompostować, jak wygląda proces oraz jakie zalety ma kompostowanie.

          Podczas realizacji projektu „Ocalić od zapomnienia. Historia mieszkańców Glinic w I poł. XX wieku”.

W ramach uczestnictwa w programie Szkoła Twórczych Praktyk (CEO) uczniowie realizowali projekt społeczno-artystyczny mający na celu ocalenie pamięci o historii miejsc i ludzi związanych z ich małą ojczyzną, czyli dzielnicą Glinice. Wykonano szereg zdjęć ulic, obiektów przemysłowych, sakralnych i zabytkowych. Na podstawie fotografii uczestnicy projektu wykonali prezentację multimedialną oraz zaprojektowali baner upamiętniający historię lokalną.

   

 Drukarka 3D oraz jej oprogramowanie.

Sprzęt został wykorzystany w następujących działaniach:

  • Nagrody dla finalistów II etapu międzyszkolnego konkursu dla uczniów klas piątych „Młody Matematyk”,
  • Statuetki i medale na zawody sportowe,
  • Statuetki na konkurs Talent Show dla klas I-III,
  • Wykonanie breloczków podczas innowacji edukacji informatycznej w klasach I-III,
  • Stworzenie projektu kubeczków podczas innowacji w klasach III.

  

   


 Nauczyciele wychowania fizycznego w ramach projektu wykorzystali sprzęt nagłaśniający podczas lekcji przy muzyce oraz testu na wytrzymałość – BEEP TEST.

 

 

 

_______________________________________________________________________________________

W bieżącym roku szkolnym nasza placówka kontynuuje realizację programu „Laboratoria Przyszłości”. Zakupiony sprzęt jest wykorzystywany na obowiązkowych zajęciach, zajęciach dodatkowych, w świetlicy szkolnej, na wycieczkach oraz w trakcie różnego rodzaju akcji prowadzonych na terenie szkoły.

Sprzęt nagłaśniający wykorzystywany jest w trakcie uroczystości szkolnych, a aparat fotograficzny pozwala na ich dokumentowanie. Relacje na bieżąco są zamieszczane na stronie internetowej szkoły i facebooku.

Wykorzystanie sprzętu w I okresie roku szkolnego 2023/2024:

Igła, nitka, maszyna-wrzesień 2023

MASZYNA DO SZYCIA: Dzięki maszynie do szycia brother zakupionej w ramach projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie klas 6a, 6b i 6c pod kierunkiem p. M. Piwowarczyk zapoznali się z elementami maszyny do szycia, podstawowymi zasadami szycia i obsługą maszyny. Poznali podstawowe rodzaje ściegów takich jak: kryty, owerlokowy, ozdobny, prosty czy zygzakowy. Analizując instrukcję i wskazania pani uczniowie nauczyli się jak nawlekać nić na igłę w maszynie, wymieniać dolną szpulę, czym jest stopka i jakie mamy jej rodzaje. Uczniowie wykazali niesamowite zaangażowanie i radość z pierwszych prób szycia, mają już swoje pomysły na wykorzystanie maszyny do szycia i nabytych umiejętności. Na następnych zajęciach uczniowie przystąpili do wycięcia z materiału formy serwetki, a następnie obszycia brzegów oraz wykończenia pracy ozdobnymi ściegami. Początkowo taka czynność sprawiała im trudność, ale kolejne obszycia materiału były wykonane estetycznie. Zajęcia z szycia przyniosły wiele satysfakcji.

Poduchy i poduszeczki - październik, listopad 2023 

Uczniowie klasy 5 a integracyjnej i 6c na zajęciach techniki pod opieką nauczyciela wykorzystali maszynę do szycia, przy pomocy której uszyli małe i duże poduszeczki. Uczniowie świetnie poradzili sobie z tym zadaniem, wykazując się umiejętnościami prawdziwych krawców. Do wykonania zadania podeszli z wielkim zaangażowaniem.

 

Oto efekty ich pracy.

                          

 Klocki CLICS w świetlicy szkolnej

Dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klas I-III przebywający w świetlicy szkolnej, a szczególnie chłopcy wykorzystywali klocki Clics uzyskane z programu ,,Laboratoria przyszłości”. Dzięki swojej kreatywności, czasami korzystając z instrukcji, umieli z nich zbudować modele samolotów, samochodów, statków kosmicznych, zamki, budowle, miasto, a nawet zwierzęta i rośliny. Wymyślając i tworząc własne konstrukcje wyrabiali w sobie cierpliwość, koncentrację uwagi, logiczne myślenie, pomysłowość, wyobraźnię przestrzenną. Rozwijali małą motorykę, ćwiczyli koordynację wzrokową i ruchową. Nawiązywali kontakty z rówieśnikami, wykazując umiejętności psychospołeczne takie, jak komunikatywność, kreatywność, dynamizm działania, elastyczność, współpracę i współdziałanie w grupie. Dzięki temu wspierali rozwój swojej osobowości, a przede wszystkim umiejętności interpersonalne.

Oto efekty ich pracy.

          

 

Długopisy 3D

Na zajęciach rozwijających zainteresowania z biologii uczniowie klas VI a integracyjnej i VI b integracyjnej pod opieką p. Edyty Suwały tworzyli modele owadów wykorzystując długopisy 3D.