Strona głównaDokumenty szkolne → Koncepcja pracy szkoły

Koncepcja pracy szkoły

Załącznik do Uchwały Rady Pedagogicznej nr 25/2013/2014 z dnia 29.04.2014 r.

 

 

KONCEPCJA PRACY

Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ignacego Daszyńskiego w Radomiu na lata 2014-2017

 

Podstawa prawna:

 

· ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn.zm.),

·  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324),

· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego – zał.: wymagania wobec szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

 

1. MISJA

Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ignacego Daszyńskiego w Radomiu

 

 

       Naszym zadaniem jest stworzenie uczniom optymalnych warunków do prawidłowego i wszechstronnego rozwoju intelektualnego, fizycznego i duchowego.

 

Nasze motto:

 

„Istnieją tylko dwie trwałe rzeczy, które mamy nadzieję dać naszym dzieciom.

Jedna to korzenie, druga – skrzydła”

H. Carter

 

2. WIZJA

Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ignacego Daszyńskiego w Radomiu

 

Dążymy do tego, aby nasza szkoła była szkołą:

 

  • nowoczesną, przyjazną uczniom, rodzicom i nauczycielom,
  • przygotowującą uczniów do nauki na wyższych etapach edukacyjnych i do samodzielnego zdobywania wiedzy oraz funkcjonowania w otaczającym świecie,
  • prowadzącą szeroki zakres innowacyjnych działań w ramach bogatej oferty edukacyjnej szkoły,
  • wychowującą ucznia otwartego, aktywnego, ciekawego świata, dbającego o tradycje i pielęgnującego patriotyzm,
  • w której uczeń korzysta z najnowszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, uczęszcza na właściwie zorganizowane zajęcia w dobrze wyposażonym, bezpiecznym gmachu szkoły,
  • gdzie uczeń rozwija swoje pasje i zainteresowania, a także wyrównuje szanse edukacyjne pod opieką dobrze wykwalifikowanej kadry pedagogicznej,
  • środowiskową, otwartą na potrzeby środowiska lokalnego i aktywnie współpracującą z różnymi partnerami,
  • w której rodzice aktywnie uczestniczą w jej życiu i rozwoju,
  • organizującą ciekawe imprezy i uroczystości dla uczniów, mieszkańców i całej społeczności,
  • bezpieczną, wolną od agresji i przemocy,
  • właściwie zarządzaną.

 

NASZA SZKOŁA

 

1. DOBRZE UCZY KAŻDEGO UCZNIA

Potrafi wyjaśnić i zaciekawić, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki, rozwijali swoje aspiracje i zainteresowania.

2. OCENIA SPRAWIEDLIWIE

Uczniowie wiedzą, czego mają się uczyć, znają i rozumieją zasady oceniania i są informowani o swoich postępach.

3. UCZY MYŚLEĆ I ROZUMIEĆ ŚWIAT

Uczy twórczego i krytycznego myślenia, a wiedza i umiejętności w niej zdobyte pomagają zrozumieć to, co dzieje się w ich miejscowości, w Polsce, na świecie oraz rozwiązywać realne problemy.

4. ROZWIJA SPOŁECZNIE, UCZY WRAŻLIWOŚCI

Uczniowie uczą się współdziałania w zespole, angażują się w pracę na rzecz innych ludzi oraz działają dla dobra swojej małej i dużej ojczyzny oraz całego świata.

5. POMAGA UWIERZYĆ W SIEBIE, TWORZY DOBRY KLIMAT

W szkole panuję miła, życzliwa atmosfera w oparciu o wzajemny szacunek i zrozumienie, uczniowie mają szanse uwierzyć we własne siły.

6. PRZYGOTOWUJE DO PRZYSZŁOŚCI

Uczy języków obcych, posługiwania się nowymi technologiami informacyjno – komunikacyjnymi, przygotowuje uczniów do życia w zjednoczonej Europie i wprowadza w świat kultury.

 

3. SYLWETKA ABSOLWENTA

 

Absolwent naszej szkoły:

 

       dobrze funkcjonuje w otoczeniu,

       jest świadomy swoich zdolności i umiejętności,

       ma poczucie własnej godności i wartości,

       wiedzę i umiejętności potrafi wykorzystać w praktyce,

       jest dobrze przygotowany do następnego etapu edukacyjnego,

       odróżnia dobro od zła,

       jest wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka,

       dba o środowisko naturalne,

       jest tolerancyjny wobec różnorodności kultur,

       dba o zdrowie i jest aktywny fizycznie,

       jest odpowiedzialny i asertywny,

       nie boi się nowości,

       jest kulturalny, rozumie innych i potrafi współpracować w grupie,

       jest ciekawy świata,

       szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe,

       trafnie dokonuje wyborów,

       jest prawy i świadomy swoich praw i praw innych ludzi.

 

4. Główne obszary i kierunki rozwoju szkoły

             

Głównymi, kluczowymi obszarami ze względu na rozwój szkoły ustalono:

1. Dydaktykę

2. Wychowanie i opiekę

3. Zasoby(baza) szkoły

4. Bezpieczeństwo

5. Współpracę ze środowiskiem i wizerunek szkoły

6. Organizację i zarządzanie

  

4.1. Dydaktyka

 

Cele główne:

1). Utrzymanie wysokich wyników dydaktycznych

·         wdrażanie i monitorowanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (nauczyciele i dyrekcja w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego),

·         indywidualizację procesu nauczania w stosunku do poszczególnych uczniów,

·         stosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod i form pracy z uczniami,

·         badanie i analizowanie wyników dydaktycznych, wyciąganie wniosków i wdrażanie ich w pracy z uczniami,

·         prowadzenie dodatkowych zajęć dla uczniów zdolnych i posiadających trudności
w nauce (koła przedmiotowe, zajęcia wyrównawcze, przygotowujące do sprawdzianu, itp.),

·         kształcenie umiejętności kluczowych i logicznego myślenia,

·         podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji zawodowych przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,

·         badanie przyrostu wiedzy u uczniów na podstawie opracowanych narzędzi (EWD),

·         stosowanie różnych form wspierania i motywowania uczniów. Promowanie osiągnięć uczniowskich,

·          organizowanie i realizowanie procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami (zespoły nauczycieli uczących w danej klasie, zespoły przedmiotowe, problemowe).

 

 2). Poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły

·         tworzenie klas profilowanych (integracyjnych, sportowych, z innowacjami),

·         tworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych uwzględniając potrzeby uczniów. Organizowanie różnych zajęć, w których uczniowie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania, doskonalić swoje umiejętności, wyrównywać szanse,

·         organizowanie i udział uczniów w różnego rodzaju konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych itp.,

·         badanie oczekiwań uczniów i rodziców dot. oferty edukacyjnej szkoły,

·         przystępowanie do różnych projektów, programów adresowanych do szkół.


3). Wysoka efektywność w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – posiadający orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej

·  gruntowna analiza orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne w ramach zespołu ds. integracji,

·       opracowanie i wdrożenie IPET-ów – indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych,

·         indywidualizacja procesu nauczania w stosunku do każdego ucznia,

·  ścisła współpraca nauczycieli uczących i wspomagających z rodzicami i ośrodkami specjalistycznymi.

 

4.2. Wychowanie i opieka

 

Cel główny: Wspieranie rodziny w działaniach wychowawczych i opiekuńczych (współpraca z rodzicami)

Kierunki rozwoju:

· porady i konsultacje dla rodziców, zebrania,

· organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych dotyczących wychowania, opieki, zagrożeń, itp.,

· kierowanie rodziców do specjalnych ośrodków doradczych, konsultacyjnych,

· organizowanie opieki dla uczniów w dni wolne od zajęć dydaktycznych,

· organizowanie wypoczynku dla dzieci podczas ferii i wakacji,

· współtworzenie dokumentów szkolnych z rodzicami (program wychowawczy i program profilaktyki szkoły, koncepcję pracy szkoły, niektóre procedury, itd.),

· zebrania rodziców z wychowawcami i dyrekcją szkoły i omawianie aktualnych problemów szkolnych, w tym wychowawczych,

· organizowanie różnego rodzaju akcji pomocowych i charytatywnych na rzecz uczniów, ich rodzin, a także innych osób potrzebujących,

· praca z rodzinami dysfunkcyjnymi i objęcie szczególną opieką dzieci z tych rodzin,

· przystąpienie do projektu „Erasmus+” dot. wymiany międzynarodowej między różnymi szkołami Europy,

· diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych,

· organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów,

·  realizacja programu wychowawczego i profilaktyki szkoły,

· prowadzenie różnego rodzaju zajęć dodatkowych na terenie szkoły dla uczniów wzbogacających ofertę edukacyjną,

· prowadzenie specjalistycznych zajęć z zakresu socjoterapii, psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych i innych,

·  współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami stanowiącymi wsparcie szkoły i rodziny w działaniach wychowawczych i opiekuńczych (Policja, MOPS, Straż Miejska, Sąd rodzinny, Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne, Wolontariat i inne),

·  monitorowanie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,

· organizowanie i opieka podczas różnego rodzaju imprez i uroczystości organizowanych na terenie szkoły i poza szkołą (wycieczki, wyjścia do kina, teatru, muzeum, dyskoteki, zabawy choinkowe itp.),

· udział uczniów, w tym pocztu sztandarowego, w różnych uroczystościach państwowych, kościelnych na terenie szkoły i miasta – wychowanie w duchu patriotyzmu,

· podejmowanie działań pomocowych w ramach szkolnego koła wolontariatu,

· przeprowadzanie apeli szkolnych w związku z istotnymi wydarzeniami,

· kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez udział w różnego rodzaju programach i akcjach organizowanych w szkole i poza nią.

 

4.3. Zasoby (baza) szkoły

 

      Cel główny: Poprawa warunków lokalowych i bazy dydaktycznej szkoły

Kierunki rozwoju:

·         działania związane z budową parkingu przy szkole,

·         naprawa dachu na „starej części” budynku szkoły i elewacji budynku gospodarczego,

·         naprawa ciągów pieszych wokół szkoły,

·         bieżące remonty wynikające z użytkowania budynku,

·         doposażenie klasopracowni w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne (dalsze wyposażenie w tablice interaktywne, rzutniki, urządzenia wielofunkcyjne i inne niezbędne pomoce dydaktyczne),

·         wymiana komputerów w pracowni informatycznej,

·         przystępowanie do różnych projektów, które zakładają doposażenie szkoły w różnego rodzaju sprzęt i pomoce dydaktyczne,

·         uzupełnienie księgozbioru biblioteki szkolnej.

  

4.4. Bezpieczeństwo

 

            Cel główny: Zapewnienie uczniom i pracownikom szkoły bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy

Kierunki rozwoju:

·  badanie poczucia bezpieczeństwa na terenie szkoły wśród uczniów, rodziców i nauczycieli (wywiady, ankiety, wnioski organów szkoły),

·       realizacja programów: wychowawczego i profilaktyki szkoły,

·     terminowe dokonywanie przeglądów bhp i usuwanie na bieżąco usterek oraz realizacja zaleceń pokontrolnych,

·        rozbudowa monitoringu wizyjnego wokół szkoły i na terenie szkoły (korytarze, szatnia),

·      organizowanie na terenie szkoły spotkań z różnymi służbami (policją, strażą miejską, kuratorem sądowym) w celu zwiększenia świadomości i odpowiedzialności uczniów i rodziców,

·        podjęcie działań o przyznanie dodatkowych środków na finansowanie pracownika ochrony.

 

4.5. Współpraca ze środowiskiem i wizerunek szkoły

 

       Cel główny: Stworzenie szkoły otwartej na potrzeby środowiska i rozpoznawalnej w mieście

Kierunki rozwoju:

·         współpraca i utrzymanie dobrych stosunków z aktualnymi partnerami szkoły,

·         badanie i rozpoznawanie potrzeb środowiska szkoły,

·         pozyskiwanie nowych sojuszników i sprzymierzeńców szkoły,

·    promowanie szkoły i działań oraz osiągnięć (w tym uczniów i nauczycieli) wśród całej społeczności szkolnej, a także w środowisku m.in. poprzez:

       kronikę szkolną,

       stronę internetową,

       biuletyn informacji publicznej,

       gabloty, ekspozycje, wystawy,

       apele szkolne, zebrania z rodzicami, zebrania rady pedagogicznej,

       logo szkoły, papier firmowy,

       artykuły do prasy, radia, telewizji lokalnej,

       organizowanie dni otwartych,

·         włączanie aktywne Rady Rodziców, jako organu w życie i rozwój szkoły,

·    budowanie zasad dobrze rozumianego partnerstwa między rodzicami a szkołą, poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań problemów wychowawczych,

·         wykorzystywanie rodziców - specjalistów do rozwiązywania problemów w szkole,

·   prowadzenie szkoleń dla rodziców dot. otwartej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, wsparcia w radzeniu sobie z trudnościami, zagrożeń cywilizacji,

·   zapraszanie do współpracy tzw. „trudnych” rodziców i wykorzystywanie ich potencjału do rozwoju szkoły,

·   stworzenie możliwości podjęcia działań tym rodzicom, którzy deklarują autentyczną chęć współpracy;

·         udział w akcjach charytatywnych na rzecz pomocy innym;

·    udział szkoły – reprezentacji w uroczystościach organizacyjnych na terenie miasta (poczet sztandarowy).

  

4.6. Organizacja i zarządzanie

           

            Cel główny: Zapewnienie sprawnego i efektywnego funkcjonowania szkoły jako organizacji – placówki oświatowej

Kierunki rozwoju:

·         realizować założenia „Regulaminu kontroli zarządczej” w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 uwzględniając standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych w następujących obszarach:

       środowisko wewnętrzne (przestrzeganie wartości etycznych, kompetencje zawodowe, struktura organizacyjna, delegowanie uprawnień);

       cele i zarządzanie ryzykiem (misja, określenie celów i zadań, identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka, reakcja na ryzyko);

       mechanizmy kontroli (nadzór i kontrola, ciągłość działalności, ochrona zasobów, szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych, mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych;

       informacja i komunikacja ( bieżąca informacja, komunikacja wewnętrzna, komunikacja zewnętrzna);

       monitorowanie i ocena (monitorowanie systemu kontroli zarządczej, samoocena, audyt wewnętrzny, uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej),

·         opracowywać i sprawować nadzór pedagogiczny w ramach planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na dany rok szkolny w oparciu o priorytety MEN i Mazowieckiego Kuratora Oświaty, wnioski z nadzoru z ubiegłych lat, wyniki ewaluacji zewnętrznych i wewnętrznych, kontrolę, wnioski organów szkoły, własne obserwacje,

·         realizować zalecenia pokontrolne wydane przez uprawnione organy (Organ Prowadzący Szkołę, Organ Nadzoru Pedagogicznego, Państwowej Inspekcji Pracy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Urzędu Skarbowego, Urzędu Kontroli Skarbowej. Sanepidu, Nadzoru Budowlanego i innych),

·         planować i organizować pracę szkoły w oparciu o uzyskane informacje (np. liczba urodzeń z BEL, wnioski rodziców itp.), wytyczne organu prowadzącego i obowiązujące przepisy (np. liczba uczniów w klasie, podziały na grupy, liczba oddziałów itp.),

·         pozyskiwać dodatkowe środki finansowe na działalność szkoły i pomoce poprzez:

       wynajem pomieszczeń szkoły (sal lekcyjnych, sali gimnastycznej, stołówki),

       pozyskiwanie środków finansowych od sponsorów i z tytułu prowizji,

       przystępowanie do projektów unijnych i innych, dzięki którym szkoła otrzyma: pomoce, sprzęt, środki na remont itd.,

·         zapewnić sprawną komunikację wewnętrzną pomiędzy różnymi komórkami organizacyjnymi i organami szkoły poprzez:

       zebrania Rady Pedagogicznej,

       spotkania z Samorządem Uczniowskim, spotkania z wszystkimi uczniami w ramach szkolnych apeli,

       audycje i komunikaty przez radiowęzeł,

       stronę internetową szkoły i tablicę ogłoszeń,

       przyjęcia interesantów przez sekretariat, dyrektora szkoły,

       spotkania z pracownikami administracji i obsługi,

       kierowanie pism do właściwych komórek i osób,

       pocztę elektroniczną, księgę zarządzeń,

·         usprawnić komunikację zewnętrzną – z osobami i instytucjami poprzez:

       obieg dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną,

  komunikację w trybie i na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego,

       stronę internetową, tablicę ogłoszeń,

       zebrania i spotkania z rodzicami, Radą Rodziców i innymi partnerami,

·         rozwiązywać konflikty pomiędzy pracownikami, szkołą a rodzicami i w innych koniecznych sytuacjach,

·         wspierać i motywować pracowników szkoły (pedagogicznych i niepedagogicznych) do podejmowania inicjatyw, innowacji i własnego rozwoju w oparciu o możliwe instrumenty (wnioski o nagrody i wyróżnienia państwowe, nagrody dyrektora, pochwały, dodatki motywacyjne, itd.),

·         procesy zachodzące w szkole organizować w oparciu o zespoły zadaniowe i problemowe poprzez dzielenie się uprawnieniami (zgodnie z kwalifikacjami, kompetencjami i umiejętnościami),

·         delegowanie uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności właściwym pracownikom, aż do najniższego szczebla struktury organizacyjnej,

·         procesy zachodzące w szkole organizować w oparciu o współpracę właściwych osób i instytucji zewnętrznych,

·         zapewniać ciągłość procesu dydaktycznego (rytmiczne realizowanie podstawy programowej) np. zastępstwa za nieobecnych nauczycieli i innych pracowników,

·         aktualizacje prawa wewnętrznego zgodnie ze zmianami prawa oświatowego i innych zmieniających się aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkoły,

·         określać co roku cele operacyjne, ryzyko z nimi związane, zagrożenia oraz sposoby radzenia sobie z ryzykiem (reakcje na ryzyko) oraz określać reakcje na ryzyko nieakceptowalne - zarządzanie ryzykiem.

 

5. Ewaluacja

           

Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań w poszczególnych obszarach w odniesieniu do głównych celów będzie odbywać się poprzez:

       uzyskanie informacji o stanie kontroli zarządczej

       wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego,

       wnioski i zalecenia kontroli zewnętrznych przeprowadzonych przez właściwe instytucje,

       wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej,

       własne obserwacje, opinie i wnioski organów szkoły oraz zespołów przedmiotowych i problemowych.